Kvinde der sover

Indeklimaet og din søvn

Udgivet den: 11-07-2019

Sommeren er dejlig. Det er de fleste vist enige i. Den giver varmere og længere dage og en mulighed for at være mere udenfor. Men sommeren byder også til tider på hedebølger og tropenætter, der kan gøre det svært for de fleste at finde ro om natten. Oplever du ændringer i din søvn om sommeren, så er du ikke alene. Et dårligt indeklima kan sagtens påvirke vores søvn. Mange oplever gener ved disse varme nætter, som enten forstyrrer eller helt sætter en stopper for nattesøvnen.


Der er mange forskellige tricks til, hvordan nattesøvnen kan reddes. De mest gængse lyder på:

  • check Sørg for at have frisk og kølig luft i soveværelset
  • check Hold sollyset ude af soveværelset i løbet af dagen 
  • check Drik koldt vand inden sengetid

Sørg for at have frisk og kølig luft i soveværelset
Det er altid vigtigt at få cirkuleret frisk luft ud i dit hjem, men især i sommerperioderne inden sengetid, kan det være en fordel at få sænket temperaturen i soveværelset med frisk luft. Det er en god ide at vente til solen er gået ned, så du ikke blot får mere varme og sol ind i værelset. Dette er hvis du vælger at lufte ud, da du kun har mulighed for at benytte dig af naturlig ventilation.

Der er dog en stor fordel ved at lade et ventilationsanlæg gøre arbejdet for dig. Det vil nemlig både fjerne de skadelige partikler såsom pollen fra luften samtidig med, at det kan sænke temperaturen i rummet. Så behøver du ikke at bekymre dig om, at du lukker skadelige partikler indenfor gennem åbne vinduer, og du kan sove trygt i et afkølet rum.

weather-cloud-wind-4

Hold sollyset ude af soveværelset i løbet af dagen
Hvis du holder sollyset ude af soveværelset i løbet af dagen, holder værelset sig nogenlunde køligt inden sengetid.

Det er samtidig også en god idé at investere i mørklægningsgardiner, som kan holde lyset ude fra de lange sommernætter.

På den måde fjerner du både sollyset i løbet af dagen og får et mørkt rum at sove i hele natten.

light-mode-sunny

Drik koldt vand inden sengetid
Det er også vigtigt, at du får rigeligt med væske gennem hele dagen i sommervarmen, for at du undgår dehydrering. Hvis du drikker tilpas med koldt vand, inden du går i seng, kan det hjælpe kroppen med at køle dig ned i løbet af natten.

water-glass-1

Får vi for lidt søvn om sommeren?

Eksperter mener, at vi i sommerperioderne må vænne os til at sove mindre om natten. Vi må ikke lade det stresse os yderligere, at vi ikke får lige så meget søvn, som vi plejer. Hvis vi først ligger og vender og drejer os pga. varmen, og senere fordi vi tænker, at vi ikke får nok søvn, får vi først problemer med at få en hverdag til at hænge sammen over sommeren. De lange, lyse nætter gør bare automatisk, at vi ikke har brug for lige så meget søvn, da hjernen aktiveres af lyset.
Der findes mange flere smarte tricks, du kan afprøve for at afkøle dig selv i sommervarmen, og du kan læse mere om, hvorfor vi må nøjes med mindre søvn. Læs mere her.  

Hvad kan ventilation gøre for din søvn?

Det er vigtigt at have frisk luft i boligen for hele tiden at opnå et sundt og rent indeklima. Om sommeren risikerer vi bare at få alt andet end frisk luft ind i vores hjem. Mængden af pollen og støj, der vælter ind gennem vinduerne, kan være høj og hjælper ikke umiddelbart på vores nattesøvn. Og især ikke hvis vi også er nødsaget til at have åbne vinduer om natten for at holde varmen ud.

Er du så heldig, at din bolig er udstyret med et ventilationsanlæg, kan du slippe for al støj, pollen og eventuel fugt, der måtte opstå i din bolig i det skiftende sommervejr.
De fleste ventilationsanlæg har desuden den fordel, at de både kan opvarme og faktisk også nedkøle din bolig. Mange anlæg kan sænke temperaturen fra udenfor med op til 8 grader. Så opnår du både en køligere og mere stille nattesøvn.
Ventilationsanlægget sikrer dig en stabil temperatur, som er vigtig for dit indeklima, samtidig med at det sikrer, at luften altid er frisk og ren.

Skulle du samtidig med dit sommersøvnbesvær også døje med pollenallergi, kan åbne vinduer for at sænke sommertemperaturen også være med til at forstyrre din søvn. Ved at udskifte dine filtre i dit ventilationsanlæg til finfiltre som f.eks. Pollenfilteret, kan du forbedre din søvn ved at have et pollenfrit indeklima, samtidig med at du sænker temperaturerne indendørs med dit ventilationsanlæg.
Du kan altid følge med i dagens pollental på Astma-Allergi Danmarks hjemmeside eller i deres app, som altid holder dig opdateret.

Tilmeld nyhedsbrev

​ Tags

Indeklima

Læs flere af vores inspirationsartikler

keyboard_arrow_up