Indeklimaet og din søvn

Sommeren er over os og dette betyder som oftest varme dage og tropenætter. Oplever du også ændringer i din søvn om sommeren, så er du ikke alene. Dårligt indeklima kan sagtens påvirke vores søvn. Mange oplever gener ved disse varme nætter, som enten forstyrrer eller helt sætter en stopper for folks nattesøvn.

Der er mange forskellige tricks at hente til hvordan nattesøvnen kan reddes. De mest gængse lyder på:

-Hold sollyset ude af soveværelset i løbet af dagen
-Sørg for at have frisk og kølig luft i soveværelset
-Drik koldt vand inden sengetid

Hvis du holder sollyset ude af soveværelset i løbet af dagen, sikre du at værelset holder sig nogenlunde køligt inden sengetid. Det er samtidig også en god ide at investerer i mørklægningsgardiner om sommeren, til også at holde lyset ude fra de lange sommernætter. På denne måde fjerner du både sollyset i løbet af dagen, og sikrer et mørkt lokale om natten.

Det er altid vigtigt at få cirkuleret frisk luft ud i dit hjem, men især i sommerperioderne inden sengetid, kan det være en fordel at få sænket temperaturen i soveværelset med frisk luft. Det er en god ide at vente til solen er gået ned, så du ikke blot får mere varme og sol ind i værelset, dette er hvis du vælger at lufte ud, hvis du kun har mulighed for at benytte dig af naturlig ventilation.
Det er dog en stor fordel at lade et ventilationsanlæg gøre arbejdet for dig, som både kan fjerne de skadelige partikler såsom pollen, samtidig med at det kan sænke temperaturen i lokalet.  Så behøver du ikke tænke på at lukke skadelige partikler indenfor gennem åbne vinduer, da ventilationsanlægget klarer alt det hårde arbejde for dig.

Det er også vigtigt at få rigeligt med væske gennem hele dagen i sommervarmen for at undgå dehydrering. Hvis du drikker tilpas med koldt vand inden du går i seng, kan det hjælpe kroppen med at køle dig ned i løbet af natten.

Får vi for lidt søvn om sommeren?


Eksperter mener at vi i sommerperioderne, må vænne os til at sove mindre om natten. Vi må ikke lade det stresse os yderligere, at vi ikke får lige så meget søvn som vi plejer. Hvis vi først ligger og vender og drejer os pga. varmen, og senere fordi vi tænker vi ikke får nok søvn, får vi først problemer med at få en hverdag til at hænge sammen over sommeren. De lyse lange nætter gør bare automatisk, at vi ikke har brug for lige så meget søvn, da hjernen aktiveres af lyset.
Der findes mange flere smarte tricks du kan afprøve for at afkøle dig selv i sommervarmen, og læse om hvorfor vi må nøjes med mindre søvn. Læs mere om det her.  

Hvad kan ventilation gøre for din søvn?


Som tidligere nævnt, er det vigtigt at have frisk luft i boligen, for at opnå et sundt og rent indeklima. Om sommeren risikerer vi bare at få alt andet end frisk luft ind i vores hjem. Mængden af pollen og støj der vælter ind gennem vinduerne kan være høj, og hjælper ikke umiddelbart på vores nattesøvn, hvis vi også er nødsaget til at have åbne vinduer om natten for at holde varmen ud.

Er du så heldig at din bolig er udstyret med et ventilationsanlæg, kan slippe for al støj, pollen og eventuel fugt der måtte opstå i din bolig i det skiftende sommervejr.
De fleste ventilationsanlæg har den fordel at de både kan opvarme og faktisk også nedkøle din bolig, hvis dette skulle være en nødvendighed. Mange anlæg kan sænke temperaturen fra udenfor med op til 8 grader. Så opnår du både en køligere og stille nattesøvn.
Ventilationsanlægget sikrer dig en stabil temperatur som er vigtigt for dit indeklima, samtidig med at det sikrer at luften er frisk og ren.

Skulle du samtidig med dit sommer søvnbesvær også døje med pollenallergi, kan åbne vinduer for at sænke sommertemperaturen også forstyrre din søvn. Ved at udskifte dine filtre i dit ventilationsanlæg til finfiltre som et pollenfilter, kan du forbedre din søvn ved at have et pollenfrit indeklima, samtidig med at du sænker temperaturerne indendørs med dit ventilationsanlæg.
Du kan altid følge med i dagens pollental på Astma-Allergi Danmarks hjemmeside eller i deres app, som altid holder dig opdateret.
Kilder:

- Dr.dk
- nyhederne.tv2.dk
- wefrb.dk
- sondagsavisen.dk

Udgivet den: 11-07-2019.